Waarin zit het verschil tussen doperwten en spliterwten?

Als ik zelf erwtensoep maak dan gebruik ik, naar het voorbeeld van mijn moeder, altijd droge spliterwten die ik een nacht in water laat weken.

Nu ben ik toevallig bezig met een andere soort soep waarvoor ik doperwten moest gebruiken. Ik merk en ruik echt verschil met spliterwten. Het lijkt wel of de schilletjes van de doperwten veel taaier zijn en niet zo snel kapotkoken dan van spliterwten.

Zijn dit twee verschillende soorten erwten?

Ik gebruik voor de doperwten overigens wel diepvrieserwten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
38.8K

Antwoorden (3)

Dop- en spliterwten komen van dezelfde plant. Het verschil is dat spliterwten in een later stadium worden geoogst, als de peulen droog zijn. Spliterwten smaken daarom beduidend droger dan de fijnere doperwten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spliterwt is afkomstig van de gedroogde landbouwerwt, waarbij de zaadhuid verwijderd wordt, waardoor de erwt in twee helften uiteenvalt. Het voordeel ervan is, dat er geen zaadhuiden zijn en daarom wordt hij dan ook veelvuldig gebruikt voor erwtensoep. De gedroogde erwt moet eerst een etmaal geweekt worden.

Doperwtjes worden veelal akkerbouwmatig geteeld voor de verwerkende industrie. In blik, glas en diepvries.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spliterwten zijn gewone erwten zonder hun omhulsel
(velletje) ze zijn gedroogd en van hun velletje gescheiden.
Daarom worden ze ook gebruikt voor erwtensoep. Om de
doperwten is het velletje nog aanwezig maar het is de zelfde soort dan de spliterwt.