Wat zijn de regels betreft zwartmaken etc.?

In de strijd tegen broodfokkers zijn al veel sites gemaakt en vervolgens weer neergehaald omdat er sprake was van zwartmakerij...
Wat zijn precies de regels daar over? Wanneer is iets zwartmaken? Hoe kan ik dit zo formuleren dat iets geen zwartmaken is?
Met andere woorden:
Hoe kan ik mensen informeren op een openbare site dat een bepaalde fokker geen goede fokker is zonder hem/haar zwart te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie en zeer nuttige vraag! +

Het beste antwoord

Lastige vraag, althans: lastig te beantwoorden! De grens tussen wat wettelijk wél en niet is toegestaan, is vaak maar een dun lijntje. Broodfokkers hebben natuurlijk enorme commerciële belangen, en zullen die met hand en tand verdedigen.

Wanneer ik iets koop, kijk ik vaak of het bedrijf een keurmerk heeft. Dat zegt toch vaak iets over betrouwbaarheid, garantie, hoe ze omgaan met geschillen e.d. De broodfokkers op een andere manier benaderen, namelijk door verwijzing naar fokkers die wél betrouwbaar zijn, is mogelijk een eerste stap.

Verder zoek ik vaak naar reviews: hoe denken andere mensen over het product of de dienst en wat zijn hun ervaringen? Iedereen is vrij om op internet te schrijven hoe hij/zij diensten en producten heeft ervaren. Mogelijk is dat stap twee: bied de lezers van de website een mogelijkheid om hun ervaringen (gekoppeld aan een cijfer) op je website te zetten. Niemand houd je tegen om de fokker daar "met naam en toenaam" te vermelden.

Een derde stap ligt in de feiten waar niemand omheen kan: video-opnamen van de situatie die je bij een bedrijf aantreft. Ik maak daar zelf regelmatig (dankbaar) gebruik van. Een video vormt een bewijs dat niemand kan weerleggen. Je kunt video's op YouTube zetten met links op je site. Of, omgekeerd, je kunt op zoek gaan naar al bestaande video's en die linken naar je website.

Toegevoegd na 8 minuten:
Nog even twee voorbeelden van sites waarop bezoekers hun mening kunnen geven over bepaalde diensten, waarbij de dienstverlener met naam en toenaam wordt genoemd:
http://www.zorgkaartnederland.nl/
http://www.wieisdebestemakelaar.nl/
Je leest er soms schokkende verhalen! Om te voorkomen dat er "onzuivere" reacties worden geplaatst, wordt elke beoordeling wel kritisch bekeken voordat het wordt geplaatst.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik andere mensen hun fokker laat beoordelen (Ookal is dit positief of negatief) dan is dit niet illegaal als er namen in staan?
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, dat is het schemergebied hè! Als ze de moeite zouden nemen om een goeie advocaat in te huren en een rechtszaak te starten, dan zouden ze die wellicht winnen. Maar in de praktijk doet niemand dat vanwege de vele negatieve publiciteit die je dan over jezelf afroept. Je kunt overigens niet zomaar reviews gaan zitten verzinnen; het zal echt serieus moeten zijn. Kijk eens goed naar de talloze negatieve verhalen die je op de twee bovenstaande (maar ook op talloze andere) websites vindt. Lees de verhalen op sites van b.v. Kassa en Radar. Dat zijn heel vaak zeer negatieve berichten over bedrijven, producten en diensten die met naam en toenaam worden genoemd. Maar er is één verschil (en daar moet je goed rekening mee houden): het gaat bij broodfokkers vaak om louche bedrijven én louche, nietsontziende types!
Pieter2011
12 jaar geleden
Misschien is er nog wel een andere manier, die wat veiliger is. En waar je misschien ook nog meer resultaat uit haalt. Je zou de bestaande sites (Radar, Kassa etc.) natuurlijk ook kunnen gebruiken om in contact te komen met mensen die negatieve ervaringen hebben met broodfokkers. Ze worden heel veel bekeken en het is voor jou een stuk "veiliger".

Andere antwoorden (1)

Namen van broodfokkers mag je helaas niet noemen om ze zwart te maken,was het maar waar,maar je kunt mensen wel waarschuwen waar ze op moeten letten als ze een hond aan willen schaffen want ik neem aan dat je het over honden hebt?